Herstel en yoga

Wat is herstel? Wanneer ben je volledig hersteld van een eetprobleem? Hier zijn uiteenlopende meningen over. Ik deel graag mijn eigen ervaring met herstel en de rol die yoga daar bij heeft (gehad).

P1050392

Ik geloof dat het niet zozeer om getallen gaat, gewicht, bmi’s, omvang, spiegelbeeld en eetlijsten. Het gaat om een balans. Een balans tussen je hoofd en je hart. Herstel, voor mij, is mezelf kunnen voeden in de breedste zin van het woord. Dus voldoende en gezond eten, luisteren naar je lichaam, gezond bewegen, maar ook voeding in de vorm van dingen waar ik blij van wordt of die me rust bieden, zoals yoga, muziek maken en verbinding maken met de mensen die ik liefheb. Uiteindelijk moet je leren om eerlijk te zijn naar jezelf. Jij bent de enige die jezelf kan helpen. Dit is een proces dat nooit is afgelopen. En ja, ik moet mezelf hier vaak aan herinneren. Ik vind het leven vaak erg intens en overweldigend. Dit zorgt ervoor dat ik de helft van de tijd al ‘vol’ zit met gevoelens en er nergens honger te bekennen is. Als ik dit signaal niet oppik en maar door ga dan is dit een open deur voor de eetstoornis. Dit blijft een valkuil, maar het verschil is dat ik het nu opmerk en stil kan staan, door meditatie of yoga, en op die manier weer de gezonde keuzes kan maken. Uit mijn hoofd, in mijn lijf. Wat voel ik, waar voel ik dat en dat er laten zijn. Niet eroverheen denderen met gedachten en oordelen. Misschien wel het moeilijkste wat er is. Dit leer ik elke keer weer als ik op een yogamat ga staan, het is een spiegel die me laat zien hoe het écht met me gaat.

2 gedachten over “Herstel en yoga”

Plaats een reactie